.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
حذف جارچي‌ ها در پايانه‌هاي مسافربري
حذف جارچي‌ ها در پايانه‌هاي مسافربري

مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران با اشاره به هماهنگي با ارگان‌هاي مختلف متولي امر سفر در راستاي جا‌به‌جايي ايمن و سريع مسافران، گفت: براي جا‌به‌جايي 15 ميليون مسافر در تابستان امسال برنامه‌ريزي كرده‌ايم‌.

به گزارش فارس ، همه ساله در ايام تابستان شاهد رشد سفر و جا‌به‌جايي گسترده مسافران به اقصي‌نقاط كشور هستيم، زيرا اين فصل از سال به دليل دارا بودن شرايط مناسب آب و هوايي و نيز فراغت تحصيلي محصلان و دانشجويان، زماني مناسب براي ديد و بازديدهاي اقوام و آشنايان در شهرهاي ديگر و نيز بازديد از مناطق زيباي كشور چهار فصل ايران است.
در اين راستا سيستم حمل و نقل جاده‌اي به دليل در دسترس بودن و تنوع بالاي آن، از ديرباز وظيفه جابه‌جايي اغلب مسافران را برعهده دشته است و بيش‌ از ديگر شقوق حمل و نقل نظير حمل و نقل هوايي و حمل و نقل ريلي طرفدار دارد؛ البته شايد استقبال پايين از ناوگان حمل و نقل هوايي و يا ريلي به دليل پايين بودن تعداد ناوگان آنها در كشور و عدم تناسب تعداد ناوگان با متقاضيان حمل و نقل است.
به هر ترتيب ناوگان حمل و نقل عمومي جاده‌اي در حال حاضر بيشترين تعداد مسافران كشور را جا‌به‌جا مي‌كند. در اين ميان استان تهران پرترددترين محورهاي مواصلاتي را در خود جاي داده است كه نمونه آن محورهاي تهران - مشهد و تهران - اصفهان است.
اين امر ما را بر آن داشت تا به سراغ مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران برويم و از وي درباره تمهيدات اين اداره كل در ايام تابستان براي جا‌به‌جايي ايمن و سريع مسافران جويا شويم.

فرهاد صالحيان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس راجع به تمهيدات سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در راستاي ارائه خدمات بهينه به مسافران استان تهران در فصل تابستان، تصريح كرد: مهمترين موضوعي كه از سوي سازمان راهداري در ايام تابستان به عنوان فصل سفر پيگيري مي‌شود، انجام هماهنگي‌هاي استاني در حمل و نقل بين شهري مسافر است.

* براي جا‌به‌جايي 15 ميليون مسافر در تابستان امسال برنامه‌ريزي كرده‌ايم

صالحيان با اشاره به اينكه مسيرهاي پر تردد سفر در ايام تابستان شناسايي و برنامه‌ريزي سير شده‌اند، توضيح داد: در استان تهران پر‌تردد‌ترين مسير‌ها، محور تهران - مشهد و تهران به استان‌هاي شمالي، استان اصفهان و استان فارس است كه با برنامه‌ريزي مشخص، جابه‌جايي مسافر در اين مسير‌ها به‌طور منظم انجام مي‌شود.‌
مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران با بيان اينكه در تابستان سال جاري استفاده حداكثري از ظرفيت ناوگان حمل و نقل جاده‌اي استان تهران مورد تأكيد قرار گرفته است، افزود: در تابستان سال گذشته حدود 11 ميليون مسافر توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌اي در استان تهران جابه‌جا شدند اما در سال جاري براي جابه‌جايي 15 ميليون مسافر در ايام تابستان برنامه‌ريزي كرده‌ايم‌.
وي با تأكيد بر اينكه ضريب اشغال صندلي ناوگان عمومي جاده‌اي استان تهران بايد به حداكثر ممكن افزايش يابد، ‌توضيح داد: ‌شركت‌هاي ارايه دهنده خدمات مسافربري، در اين ايام سرويس‌هاي پشتيباني مناسب در اختيار دارند تا در صورت خرابي ديگر ناوگان خود و يا بروز تصادف در ديگر وسايل نقليه شركت، سرويس‌هاي پشتيباني را به سرعت جايگزين كنند.
صالحيان اظهار داشت: طبق هماهنگي به‌عمل آمده با تشكل‌هاي صنفي، مقرر شده است سرويس‌هاي دربستي در اين ايام به صورت كشيك تابستانه نيز در اختيار مسافران استان تهران باشند.

* خصوصي سازي متوسط سن ناوگان جاده‌اي را كاهش داده است

مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران با اشاره به اجراي مطلوب خصوصي‌سازي و واگذاري تصدي‌گري‌ها در سيستم حمل و نقل جاده‌اي به بخش خصوصي، توضيح داد: در اين راستا متوسط سن تمامي ناوگان حمل و نقل عمومي بين شهري جاده‌اي، نسبت به انواع ناوگان شقوق حمل و نقل، بسيار كمتر است.

* حذف جارچي‌ در پايانه‌ها و نصب كتابخانه در اتوبوس‌ها

وي با اشاره به تشكيل كارگروه‌هاي مختلف در پايانه‌هاي مسافربري استان تهران ، اظهار داشت: هم‌اكنون در پايانه‌هاي غرب و جنوب، هيچ "جارچي " وجود ندارد؛ حذف جارچي‌ها از مبادي ورودي ترمينال‌ها و در نزديكي محل استقرار شركت‌هاي تعاوني، با هماهنگي كارگروه‌ها، ‌شركت‌هاي تعاوني، نيروي انتظامي و دستگاه‌هاي قضايي انجام شد.
صالحيان با اشاره به اينكه شركت‌هاي تعاوني در حال حاضر خود با جارچي‌ها مقابله مي‌كنند، خاطرنشان كرد: كاركنان هر شركت تعاوني مسافربري مستقر در پايانه‌ها كه در راستاي جذب مسافر در مسيري خاص، جار مي‌زنند و اقدام به جذب مسافر مي‌كنند، قطعأ از سوي شركت مربوطه جريمه مي‌شوند.
مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران با تأكيد بر اينكه حقوق مسافران به آنها اطلاع‌رساني شده است، خاطرنشان كرد: طي هماهنگي‌هاي انجام شده با سازمان پايانه‌ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران، كتابخانه‌اي در داخل اتوبوس‌ها جاسازي و كتاب‌هاي داستان‌هاي كوتاه و آداب سفر براي استفاده مسافران در آن گنجانده شده است و بدين ترتيب مسافران از وقت خود در سفر حداكثر استفاده را به عمل مي آورند.

* تا پايان سال 30 درصد بليت‌هاي اتوبوس خارج از پايانه‌ به فروش مي‌رسد

وي با تأكيد بر ضرورت تغيير رويكرد خدمات پايانه‌هاي مسافري مبني بر تبديل پايانه تنها به محل سوار و پياده شدن مسافر، تصريح كرد: در اين راستا ضمن ايجاد هماهنگي با تشكل‌هاي صنفي براي پيش‌فروش بليت ناوگان، ‌به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده است كه تا پايان سال جاري، 30 درصد بليت‌هاي اتوبوس در خارج از پايانه‌ها به فروش برسد.
‌مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران با اشاره به انجام هماهنگي اين اداره كل با سازمان تعزيرات حكومتي براي ايام تابستان، تصريح كرد: ‌مقرر شده است نرخ بليت اتوبوس در ايام تابستان تنها بر اساس تعرفه تعيين شده و نوسان چنداني نداشته باشد.
صالحيان تصريح كرد: براي ايام تابستان پيش‌فروش بليت به صورت اينترنتي، تلفني و پيامكي صورت مي‌گيرد، كه در روش اينترنتي، متقاضيان به پايگاه اينترنتي هر شركت مسافربري رجوع و اقدام به خريد بليت مي‌كنند.
وي ادامه داد: از اول مهرماه سال جاري تمامي شركت‌هاي تعاوني مسافربري مجهز به يك شماره‌ پيامك واحد مي‌شوند و با وجود آنكه اين مورد موجب كاهش رقابت شركت‌ها تعاوني مسافري مي‌شود، اما مسافر در پيامك اول درخواست دريافت بليت را ارايه مي‌دهد و پس از دريافت پيامكي مبني بر تعيين نام شركت‌ تعاوني، در پيامك دوم شركت مسافربري مورد نظر را مشخص مي‌كند.

* اتصال شبكه اينترنتي مراكز معاينه فني كشور به يكديگر

مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران تصريح كرد: طبق هماهنگي‌هاي به عمل آمده با شركت‌هاي تعاوني حمل و نقل مسافر در استان‌، مديران فني شركت‌ها بايد دقت كافي بر مسائل فني وسيله نقليه قبل از حركت داشته باشند و برگه معاينه فني هر وسيله نقليه را به طور اصولي مورد بررسي قرار دهند.
صالحيان با اشاره به ضابطه‌مند كردن سيستم معاينه فني خودروهاي عمومي حمل و نقل بين شهري، تصريح كرد: طبق ابلاغ اين اداره كل براي اولين بار‌، وسايل نقليه‌اي كه آلودگي بالاي 70 دسي‌بل توليد مي‌كنند مجاز به دريافت برگه معاينه فني نيستند؛ همچنين نظارت بر آج لاستيك‌ها، سيستم‌هاي روشنايي، سيستم‌هاي گرمايشي و سرمايشي، ايمني فني وسيله نقليه و از اين قبيل، از ديگر بررسي‌ها در مراكز معاينه فني است.
وي با اشاره به لزوم وجود راننده كمكي در اتوبوس‌ها براي مسافت‌هاي بيش از 10 ساعت، تصريح كرد: طبق هماهنگي‌ با ساير مراكز معاينه فني خودروها در كشور، اگر وسيله نقليه‌اي در استان تهران به دليل سخت‌گيري‌هاي مراكز‌ معاينه فني اين استان موفق به كسب برگه تاييد معاينه فني نشد در استان‌هاي ديگر نيز قادر به كسب برگه معاينه فني نخواهد بود بدين ترتيب كه در فاز اول، اطلاعات به صورت آفلاين ثبت و پس از 24 ساعت به مراكز معاينه فني سراسر كشور ارسال مي‌شود و در فاز دوم به صورت آنلاين، پلاك وسيله نقليه در تمامي مراكز معاينه فني اعلام مي‌شود كه اين وسيله نقليه در استان تهران قادر به كسب معاينه فني نشده است، بنابراين در هيچ مركز معاينه فني ديگري نيز نمي‌تواند اين مجوز را كسب كند.

* مجزا شدن سكوي سوار شدن مسافر در مسير‌هاي كوتاه و مسير‌هاي بلند

صالحيان با تأكيد بر اينكه در سكوهاي سوارشدن مسافر نيز موانع و مشكلات پيش‌رو در پايانه‌ها بر طرف شد، خاطرنشان كرد: تا چندي پيش رانندگان اتوبوس‌ها بسيار زودتر از موعد سفر و يا با تأخير وارد سكو مي‌شدند، اما در حال حاضر تنها اتوبوس‌هايي وارد سكوي ‌مسافر مي‌شوند كه حداكثر 10 دقيقه به زمان سرويس‌دهي آنها مانده باشد تا بدين ترتيب سكوها خلوت شود.
مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران با اشاره به اينكه طي برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته، سكوي مسافرت‌هاي مسافت كوتاه و مسافت بلند در پايانه‌هاي استان تهران تقسيم‌بندي و ضابطه‌مند مي‌شود، اظهار داشت: توشه و همراهان مسافراني كه قصد سفر در مسافت‌هاي بلند را دارند با مسافراني كه در مسيرهاي كوتاه جا‌به‌جا مي شوند، متفاوت است؛ همين امر موجب شد اداره كل پايانه‌هاي استان تهران تصميم به مجزا كردن اين سكو‌ها بگيرد.

* تهيه صورت‌ وضعيت كافي براي جا‌به‌جايي مسافر در ايام تابستان

وي تصريح كرد: طي هماهنگي‌هاي انجام شده با بانك‌ها، مقرر شده است بانك ملي تعداد لازم برگه صورت وضعيت را در ايام پيك سفر (اوج سفر) در اختيار اين اداره كل قرار دهد تا در اين باره با مشكلي مواجه نباشيم.
صالحيان ادامه داد: اداره اسكناس و اوراق بهادار و بانك ملي، صورت وضعيت‌هاي جابه‌جايي مسافر كه جزو اوراق بهادار است را به اندازه كافي در اختيار سازمان راهداري قرار مي‌دهد تا در ايام پيك سفر، با كمبود اين برگه‌ها مواجه نباشيم؛ زيرا در صورت عدم وجود اين صورت وضعيت‌ها وسيله نقليه نمي‌تواند بيش از 20 كيلومتر از شهر دور شود.

* ضابطه‌مند شدن تغذيه مسافران در ناوگان اتوبوسي استان

وي در خصوص پذيرايي از مسافران در طول ايام سفر، تصريح كرد: براي اولين بار در استان تهران پذيرايي از مسافران در بخش ناوگان اتوبوس‌ ضابطه‌مند شد و برحسب ميزان كيلومتر مشخص و فاصله مبدأ تا مقصد، تغذيه و پذيرايي معين ارايه مي‌شود كه در اين‌باره كارگروه‌ها نيز بر اجراي كامل اين قانون كنترل دارند.
مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران ادامه داد: تا چندي پيش، تعاوني‌هاي 17گانه ترمينال جنوب، تغذيه سفر را از مكان‌هاي مختلف تهيه مي‌كردند اما در حال حاضر يك محل مشخص اقدام به تهيه اغذيه مسافر مي‌كند كه اين امر نظارت بيشتر را بر آن شركت طرف قرارداد، ممكن مي‌سازد.

* دريافت نفت‌گاز ‌بدون نوبت در جايگاه‌هاي سوخت‌رساني سطح جاده‌ها

صالحيان تصريح كرد: طي هماهنگي به عمل آمده با شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي، به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده است كه تأمين سوخت وسايل نقليه عمومي در ايام پرتردد سفر (پيك سفر) با مشكلي مواجه نباشد و از شركت پخش فرآورده‌هاي نفتي خواسته شده است تمهيداتي بيانديشند تا رانندگان حمل و نقل عمومي، بدون نوبت اقدام به سوخت‌گيري كنند.
مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران ادامه داد: همچنين طي هماهنگي انجام شده با شهرداري تهران، چندين جايگاه تأمين سوخت اتوبوس در پايانه‌ها تعبيه شده است تا بدين ترتيب زماني كه راننده در پايانه براي نظافت وسيله نقليه خود منتظر است، قادر به دريافت سوخت نيز باشد و در طول مسير نيازي به توقف در جايگاه سوخت رساني نداشته باشد.

* همكاري ساير ارگان‌هاي متولي سفر براي امنيت خاطر مسافران

صالحيان تصريح كرد: برنامه‌ريزي مسئولان امر براي سفر مردم بايد به نحوي باشد كه جابه‌جايي مسافر از مبداء تا مقصد با ايمني كامل، هزينه پايين و خدمات مطلوب انجام شود.
مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران با اشاره به نظارت دقيق بر رفتار و عملكرد رانندگان اتوبوس در ايام تابستان، تصريح كرد: طبق هماهنگي با سازمان پايانه‌ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران، موضوع خدمات‌دهي در پايانه‌ها نظير نظافت سرويس‌هاي بهداشتي، نظارت بر رستوران‌ها و از اين قبيل به طور منظم انجام مي‌شود تا حداكثري بهره‌وري در اين‌باره صورت گيرد.
‌صالحيان افزود: طبق هماهنگي‌هاي صورت گرفته با شبكه بهداشت و درمان استان تهران، در ايام تابستان پايانه‌ها و مراكز خدمات رفاهي بين راهي تحت نظارت اين ارگان قرار دارد.
صالحيان ادامه داد: طبق هماهنگي‌هاي به عمل آمده با پليس راهنمايي و رانندگي، رانندگان اتوبوس‌ها در خروجي پايانه‌ها و در طول شهر، قادر به سوار كردن مسافر نخواهند بود.
‌وي ادامه داد: در اين ايام به تمامي شركت‌هاي تعاوني مسافربري استان تهران ابلاغ شده است كه رانندگان و كارمندان بايد لباس‌هاي فرم متحد‌الشكل داشته باشند.
مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران خاطرنشان كرد: طي هماهنگي‌هاي انجام شده توسط ستاد تابستاني سازمان راهداري، پادگان‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس آموزش و پرورش بايد زمان‌هاي تعطيلي خود را طبق هماهنگي با يكديگر طوري برنامه‌ريزي كنند كه ناوگان حمل و نقل عمومي جاده‌اي استان بتواند به طرز مطلوبي براي انتقال مسافران و متقاضيان اين نهاد‌ها خدمات ارايه دهد.

* كنترل نامحسوس و محسوس پليس بر جاده‌ها در ايام تابستان

صالحيان با بيان اينكه از مهمترين اقدامات انجام شده در برقراري سفر ايمن در ايام تابستان، مي‌توان به برگزاري جلسات متعدد با كميته ايمني راه‌ها اشاره كرد، افزود: دستگاه‌هاي متولي و عضو در كميسيون ايمني راه‌ها نظير اداره كل راه و ترابري، پليس راه، اورژانس،‌ هلال احمر و از اين قبيل بايد اقدامات خود را براي افزايش ايمني سير در ايام تابستان به صورت مستند ارايه دهند.
وي با بيان اينكه اداره كل حمل و نقل پايانه‌ها، دبير كميته امداد و نجات جاده‌اي است، گفت: اين اداره مسئوليت ايجاد تسهيلات سفرهاي برون شهري استان را بر عهده دارد.
‌مديركل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران تصريح كرد: طي هماهنگي‌هاي به عمل آمده با پليس راه، در ايام اوج سفر، جاده‌هاي استان تهران در كنترل پليس نامحسوس و محسوس خواهد بود.
مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران ادامه داد: جاده بايد براي رانندگان متخلف محلي غيرايمن باشد بنابراين در راستاي تحقق اين هدف به كنترل نامحسوس پليس نيازمنديم.
صالحيان با بيان اينكه تحقيقات ثابت كرده است حضور پليس در جاده‌ها موجب كاهش 10 درصدي سرعت و نيز تصادفات خواهد شد، تصريح كرد: پس از انجام بررسي‌ها بر روي تمامي جاده‌هاي استان تهران، محورهاي مستعد تصادف شناسايي شده و پس از تحليل زمان وقوع تصادفات قبلي در نقاط شناسايي شده، به پليس اعلام شده است كه در محدوده مذكور، بيشترين تصادف عابر پياده، موتورسيكلت و يا وسايل نقليه رخ مي‌دهد بنابراين پليس بايد توان نظارتي خود را در محدوده‌هاي مذكور دو برابر كند.

* حمل كالا‌هاي تجاري براي رانندگان اتوبوس ممنوع است

وي با اشاره به فعاليت مستمر كميسيون ماده 12 و كميسيون ماده پنج، تصريح كرد: در سال گذشته تنها چهار كميسيون وجود داشت اما امسال 12 كميسيون ماده پنج و ماده 12 وجود دارد كه در صورت بروز تخلف از سوي شركت‌هاي تعاوني‌ حمل و نقل، از سوي اين كميسيون ها برخورد قانوني صورت خواهد گرفت.
مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران ادامه داد: به تمامي رانندگان توصيه شده است از حمل كالاي تجاري در اتوبوس‌هاي حمل مسافر خودداري كنند كه در صورت مشاهده اين تخلف با رانندگان برخورد قانوني خواهد شد.

* هيچ‌يك از شقوق حمل و نقل قادر به رقابت با حمل و نقل جاده‌اي نيست

صالحيان خاطرنشان كرد: مهمترين رويكرد سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در خصوص نظارت بر سطح خدمات به مسافران، ‌ارايه خدمات بهينه به آنها است و در واقع مسافر پس از حركت از مبداء تهران نبايد تا رسيدن به مقصد هيچگونه نارضايتي از سفر داشته باشد.
مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران با اشاره به اينكه 94 درصد حمل و نقل كالا و مسافر د‌ر اختيار سيستم حمل و نقل جاده‌اي است، تأكيد كرد: در اين راستا بايد توان سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي نيز بر مبناي ارتقاء سطح خدمات به مسافران باشد.
وي با اشاره به اينكه هيچ‌يك از شقوق حمل و نقل كشور قادر به رقابت با سيستم حمل و نقل جاده‌اي در تعداد ناوگان و تعدد مقصد نيستند، تأكيد كرد: در حال حاضر سيستم حمل و نقل هوايي تنها در مراكز استان‌ها و برخي شهرستان‌هاي مشخص به مسافران خدمات ارائه مي‌دهد؛ همچنين سيستم ريلي نيز در هر نقطه‌اي كه خط‌آهن وجود داشته باشد، قادر به جابه‌جايي مسافر است، در حالي كه حمل و نقل جاده‌اي با اينگونه محدوديت‌ها مواجه نيست.
صالحيان تأكيد كرد: طبق برنامه‌ريزي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، سطح خدمات در حمل و نقل عمومي جاده‌اي بايد به اندازه سطح خدمات در سيستم حمل و نقل هوايي، ارتقاء يابد.

* نظرسنجي و نظريات

مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران اظهار داشت: در تابستان سال گذشته 113 هزار فرم نظر‌سنجي و نيز در ايام نوروز 1389 همين تعداد برگ نظر‌سنجي بين مسافران حمل و نقل عمومي بين شهري استان تهران، توزيع و پس از تكميل توسط مسافران، از سوي اين مديريت بررسي، ارزيابي و تحليل شد.
صالحيان ادامه داد: كمبود محل‌هاي پيش‌فروش بليت، ساعات كار نامناسب برخي دفاتر پيش فروش، شناسايي مقصدهاي جديد، نوين سازي خدمات ارائه بليت توسط دفاتر فروش و از اين قبيل، جزو مواردي بود كه تابستان سال گذشته در فرم‌هاي نظرسنجي از سوي مسافران ياد‌آوري شده بود كه در راستاي برطرف شدن اين مشكلات، اقدامات بهينه‌اي صورت گرفت.
‌وي با اشاره به نظارت كامل بر زمان آغاز فعاليت و اتمام ساعات كاري دفاتر پيش‌فروش بليت در فصل تابستان، خاطرنشان كرد: در فرم‌هاي نظرسنجي كه اين ايام بين مسافران توزيع مي‌شود، سامانه پيام كوتاهي براي ارايه نظريات، پيشنهادات و شكايات مسافران درج شده است كه از يكم تيرماه نيز از طريق همين سامانه، روزانه 10 هزار پيامك به تلفن‌هاي همراه افراد مختلف جهت اطلاع‌رساني ارسال مي‌شود.
مدير كل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان تهران تصريح كرد: سامانه‌ پيام كوتاه 3000143، تلفن گوياي سازمان و تلفن مستقيم مديركل به شماره 88899905، آماده دريافت نظريات مسافران، شكايات و پيشنهادات آنها در مورد ناوگان حمل و نقل عمومي بين شهري استان تهران است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.118 seconds.